Sosiaalialan koulutuksen yhteistyö Lapissa kantaa hedelmää

27.3.2013 0:00

Vuoden 2012 tammikuusta lähtien toiminut Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sosiaalialan ja Lapin yliopiston sosiaalityön koulutuksen yhteistyörakenne on lunastanut paikkansa alan koulutuksen kehittämismuotona. Yhdessä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Posken kanssa korkeakoulut ovat myös tiivistäneet työelämäyhteistyötään rakentamalla Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskusta.

Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto sopivat tammikuussa 2012 Lapin korkeakoulukonserniin sisältyvästä Sociopolis-yhteistyörakenteesta, johon kuuluvat ammattikorkeakoulun sosiaaliala ja yliopiston sosiaalityön oppiainepooli. Reilun vuoden toiminnan aikana korkeakoulut ovat rakentaneet joustavia opintopolkuja ammattikorkeakoulusta valmistuneille sosionomeille sosiaalityön opintoihin tiedekorkeakoulussa, kehittäneet alan työmenetelmiä, tiivistäneet korkeakoulujen työelämäyhteistyötä ja vahvistaneet vanhustyön profiilia. Yhteistyöllä terävöitetään koulutusten profiileja, vahvistetaan alan koulutuksen, soveltavan tutkimuksen sekä kehittämis- ja palvelutoiminnan vaikuttavuutta Pohjois-Suomessa sekä lisätään alan vetovoimaa. Tavoitteena on myös toteuttaa yhteistä opiskelijamarkkinointia, lisätä koulutuksen kansainvälisyyttä ja vahvistaa hanketoiminnan vaikuttavuutta.

Sociopolis-yhteistyö ei ole pelkkää korkeakoulujen sisäistä kehittämistyötä. Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskuksen rakentaminen sekä pohjan luominen sen vakinaistamiselle työelämäyhteistyön koordinoijana on yhteisen toiminnan kärkihanke. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Poske toimii keskuksessa keskeisenä yhteistyökumppanina. Muita yhteistyökumppaneita ovat Lapin kunnat, järjestöt ja yksityiset palvelun tuottajat.

Työelämäyhteistyön tiivistämisessä olennaista on mm. opiskelijoiden työelämäsuhteen vahvistaminen. Esimerkiksi sosiaalityön opiskelijoiden seminaari- ja kandityöt on nivottu kuntien kehittämistehtäviin. Suora yhteys käytännön sosiaalityöhön parantaa opiskelijoiden motivaatiota. Toisaalta kunnan työntekijät ovat saaneet arvokasta tausta- ja tutkimustietoa opiskelijoilta.

Osana toimintaa osaamiskeskuksen, yliopiston ja ammattikorkeakoulun opettajat ja tutkijat ovat myös toimineet tarvittaessa käytännön työntekijöiden työparina vaativissa asiakastilanteissa. Posken työntekijä ja korkeakoulun opettaja ja opiskelija ovat sosiaalityöntekijän pyynnöstä olleet mukana työstämässä ratkaisuvaihtoehtoja konsultaatiotarvetta aiheuttaneeseen asiakkaan tilanteeseen.

- Siinä yhdistyy sosiaalialan opetus, tutkimus, kehittäminen ja käytäntö juuri siinä muodossa, mitä alalla on pitkään toivottu ja tarvittu, projektipäällikkö Tarja Kemppainen Lapin yliopistosta painottaa.

Juuri päättyneellä, kaksi kuukautta kestäneellä kuntakierroksella korkeakoulut ja Poske kiersivät yhdessä kaikki Lapin kunnat kuulemassa kuntien sosiaalialan ajankohtaisia haasteita ja toiveita opetus- ja tutkimuskeskukselle.

- Käynnit ovat olleet ilmeisen tarpeellisia ja onnistuneita, Kemppainen toteaa.

Lisätiedot:

Anneli Pohjola, Lapin yliopisto, p. 040-553 7498
Heli Arola, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, 010 383 5117
Tarja Kemppainen, Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus, p. 040 4844 219
Lapin korkeakoulukonserni logo Korkeammalle
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK